שלום וברוכים הבאים,
אם קיבלתם מינוי לתפקיד בוושינגטון DC בשליחות כדיפלומטים,הייטק,ביטחון,רופאים ועוד,ועומדים להעתיק את מקום מגוריכם מישראל לוושינגטון DC, תוכלו למצא כאן מידע שימושי בנוגע למעבר, כמו כן חוויות והצעות לטיולים ואירועים באזורים שונים בארה"ב.
זו הפעם השנייה בה משפחתנו מעתיקה את הבית מישראל לוושינגטון.
סיבוב ראשון היה בשנת 1995 והנוכחי בשנת 2008 כך נולד שמו של הבלוג:
וושינגטון עובר ושב - על אנשים העוברים ושבים מישראל לוושינגטון הבירה.
*המשך להקדמה ברשומה: בראשית פעם שניה.
רשומות חודש מאי למעט הראשונה,מרכזות מידע מפורט ועצות שימושיות הבאות להקל על ההתאקלמות המשפחתית ברוקוויל.
כיף לגלות שמאז שהבלוג יצא לדרך בחודש מאי הוא זוכה לכניסות רבות,
אתם מוזמנים להשאיר תגובות,רשמים ,הגיגים.
(C) כל הזכויות שמורות: אין לשכפל,להעתיק או להשתמש
בתכנים הקימים כאן ללא רשות מהמחברת.
אביטל אוריול.
avitouch@gmail.com

יום שישי, מאי 29, 2009

חגיגה לשוחרי אמנות ומוסיקה - Artomatic

טעימה קטנה מהתערוכה המתייחסת למשפחה הראשונה באמצעות בובות אצבעות מוגדלות אשר לדברי האמן תוכלו לשחק בהן עם נכדכם עד שיבקשו מכם לא עוד..ביצוע: Richard Thompson מסטודיו: Bono Tom Studio,Inc
חגים הם לפעמים געגועים לארץ ושבועות במיוחד משום אופיו הישראלי כל כך. שותה קפה,גשם שוטף משתולל מהצד השני של החלון,מחפשת רעיון נחמד לבילוי בחג בדיוק מגיע דוא"ל מחברתי החדשה כלנית המכיל קישורית לאתר: Artomatic.
שיטוט קצר באתר מביא אותי להחלטה שזה הבילוי שלנו לחג השבועות. מדובר באירוע ענק, 275.000 סקוואר פוט המשתרעים על 9 קומות,למעלה מ- 1500 אמנים, 4 במות להופעות חיות, 4 ברים וקפטריה קטנה מאוד ומה שנחמד לגלות שהחגיגה הזאת היא ללא תשלום. האירוע נמשך עשרים ושמונה ימים ולילות ותחילתו בעשרים ותשעה בחודש מאי. השנה מתקיים האירוע בבניין מספר 55 ברחוב M בצד הדרומי -מזרחי של העיר. הוראות הגעה במטרו או ברכב תמצאו באתר המצ"ב , החנייה במקום עולה 6$ ליום. הגענו בצהרי יום שישי - יום הפתיחה מה שאומר מעט מאוד מבקרים והזדמנות לפגוש את האנשים העומדים מאחורי הקלעים. בילינו במקום שעות ארוכות,נעולים בנעליים נוחות כי יש המון מה לראות. פינות ישיבה אגב ממוקמות בפינה הדרומית מערבית בכל קומה וכן גם שרותים וברז מים לשתיה. את הסיור בחרנו להתחיל בקומה הראשונה ולטפס למעלה,אך יודעי דבר מקומיים אמרו לי שבמידה וישנם מבקרים רבים כדאי לעשות הפוך.הביקור בתערוכת הענק הזו מעניק מושג רחב והמון מידע על המתרחש בביצת האומנות המקומית. כששאלתי את פטריק אחד מהיוזמים והמפיקים של הפרויקט כיצד נולד הרעיון? אמר לי שהכל החל בגרעין של מספר אומנים שחיפשו מקום 'אורגני' , נקי משיפוטיות של מבקרי אומנות ומנהלי מוזיאונים וגלריות על מנת להציג עבודות ישירות מהאמן לקהל הרחב ולאפשר לקהל לבחור מה הוא אוהב ומה לא. הם החליטו לפנות לבעלי בנינים חדשים שזה עתה סיימו לבנות אותם על מנת להשתמש בחללים הגדולים 'הבתולים' כדי להציג בתוכם את העבודות. בתחילה היה קשה לשכנע אנשים לשתף פעולה עם היוזמה והארוע התקיים אחת לשנתיים. אך עד מהרה החל העיניין לתפוס תאוצה וכיום מעורבות בפרויקט חברה המוצאות את הבנינים עבורם. כמו כן מתקיים האירוע אחת לשנה,כך בשלוש שנים האחרונות. כאן המקום לציין שהבחירה של הבניין המסויים הזה היתה מעולה,מדובר בבניין המשקיף בין השאר על בניין הקפיטול כך שבנוסף לעבודות המרשימות, אפשר להנות מהנוף הנשקף מהחולנות הגדולים לכל הכיוונים. פטריק היה נחמד ודי פנוי באותו רגע כך שהמשכתי לשאול ,האם האומנים מצליחים גם למכור בנוסף לחשיפה העצומה, והוא השיב שבכל שנה מדווחים לו על מכירות מוצלחות אם כי מטבע הדברים אין בידיו נתונים מדויקים, כמו כן נוצרים קשרי עבודה רבים המספקים פרנסה לאומנים. האם הפרויקט פתוח גם לאמנים מארצות אחרות, השיב שהארוע נולד עבור אומנים מוושינגטון והסביבה הקרובה, אך כיום משתתפים בו מעט אומנים ממקומות שונים בעולם,בעיקר בתחומי אומנות הבמה. פטריק הוסיף שהאומנים הלוקחים חלק במקום נדרשים לשלם סכום (ממש סימלי) ובנוסף לתרום בימי עבודה במקום בשלבי ההקמה,בזמן התערוכה ובתהליך הפרוק שלה. כך שזו משימה מעט מורכבת עבור אמנים שאינם גרים בסביבה לקחת חלק בפרויקט.
מעבר לכך ציין שאומנים רבים מבקשים לקחת חלק בפרויקט ומספרם עולה בהתמדה.
אפרופו חשיפה באחת הפעמים שהתרווחתי על הספות והסתכלתי על הנוף, ישבה לידי בחורה שהאזינה למוסיקה באוזניות ורשמה רשימות. שפת גופה שידר: בבקשה אל תפנו אלי, מה שעורר את סקרונותי ומיד זרקתי הערה כללית לחלל האויר כדי לפתוח איתה בשיחה. זה עבד.כמה דקות לאחר מכן הסתבר לי שהיא סוג של סקאוטרית ותפקידה לקשר בין הגלריות והמוזאונים לבין האומנים. אכן זהו תפקיד רב עוצמה בתחום האומנות וזו הסיבה שהיא יושבת עם אוזניות ואינה יוצרת קשר ישיר עם האומנים.היא אוספת פרטים על אלו המעוררים עיניין ומעבירה לאנשים ששלחו אותה. חלק מהאומנים כבר מזהים אותה ולכן היא מקפידה לא ליצור קשר אישי כלשהו. בנוסף היא שופטת בפרויקט שנקרא: DC Shorts ,פסטיבל לסרטים קצרים העומד להתקיים בעיר בסתיו. היא סיפרה לי על שני סרטים ישראלים העומדים להשתתף בפסטיבל, אחד מהם הסרט "בדרך לתל אביב" ועל הרושם העז שהשאיר בה הסרט גם שעות רבות אחרי הצפיה בו. לאחר השיחה המרתקת עלינו לקפיטריה בקומה השביעית הנקראת על פי פרסומת במעלית:Hard Time Caffe . וכשמה כן היא, מציעים בה מגוון מאכלי צנע כמו מרק צ'ילי ,קערת צ'לי ונאצ'וס וכל מי שטועם מהמזון אכן מחכים לו זמנים לא קלים, או אם לומר זאת בעדינות קפיטרית הזמנים הקשים,אין בה כל יתרון. לסיכום מדובר בתערוכה מגוונת ועשירה,כאלף אומנים מתחומים שונים,ציור,פיסול ,צילום אנימציה ,וידאו ארט ועוד,חלקן של העבודות מענינות ומרשימות וחלקן פחות, עיניין של העדפה אישית. החשיפה למגוון רחב של עבודות המוצגות במתחם מרשים וממוזג ואם נוסיף לכך שמידי ערב מתקיימות הופעות חיות של שירה,נגינה ותאטרון והקרנות של סרטים קצרים.
כל אלו ועוד הופכים את הביקור בארטומטיק לחוויה מיוחדת במינה ומהנה מאוד וגם בילוי ראוי לכבוד חג שבועות.
כאמור הכניסה ללא תשלום כל מבקר תורם כפי יכולתו ועל פי רצונו.
בנוסף ישנה חנות למכירת מוצרים הקשורים לתערוכה במחירים סמליים- חולצות ב-5$ מאגים,צבע טקסטדיסקים מוסיקלים ועוד.

לסיום שלמי תודות לחברתי כלנית, שהעבירה אלי את הקישורית, אותה קיבלה מחברתה,
רות קלמר-עובדיה אשר מציגה בתערוכה בקומה הרביעית.

קישור לתערוכה: http://www.artomatic.org/
קישור לפסטיבל הסרטים הקצרים:
http://www.dcshorts.com/



יום שני, מאי 25, 2009

רישיון נהיגה מקומי

רישיון נהיגה מקומי מהווה את תעודת הזהות שלכם במהלך השהות בארה"ב.
אם אתם דיפלומטים עיברו לרשומה הבאה משום שאצלכם התהליך שונה בכל הנוגע לרישיון ורישוי.

אך אם הנכם אזרחים מן השורה מוטב שתעיינו בזו הרשומה יען כי עשויה לחסוך לכם זמן יקר והתרוצצות מיותרות.
ישנן דרישות סף לתושבים המגיעים עם רישיון בינלאומי שאינו אמריקאי.
שלב ראשון: מבחן אלכוהול וסמים של מדינת מרילנד - מהווה דרישה ראשונית אותה עליכם לבצע טרם הגעתם למשרד הרישוי להרשם. ניתן ללמוד את הקורס דרך האינטרנט באתר המצ"ב: http://www.marylandmva.com/AboutMVA/INFO/26200-678/26200-09T.htm
לאחר הלימוד יש לעשות את המבחן במקומות המוצעים באתר.
ניתן לבצע את הלימוד והמבחן ברצף (דרישה ל 3 שעות) גם מקומות אלו מופיעים באתר, עלות המבחן כ- 40$, לאחר מעבר המבחן תקבלו תעודה שהינכם מפוקחים וטובי לב.., עם תעודה זו יש להגיע למשרד הרישוי.
אתר משרד הרישוי במרילנד - - http://www.marylandmva.com/
ספר תאוריה - ניתן לקבל במשרד הרישוי או לקרוא באתר הנ"ל.

שלב שני:
עליכם להגיע למשרד הרישוי הקרוב למקום מגוריכם מצוידים במסמכים הבאים המהווים הוכחה לזהותכם ותושבות במרילנד.
יש להביא שתי הוכחות (עיקריות) לזהות ושתי הוכחות כתושבי מרילנד.
דוגמה לשתי הוכחות לזיהוי:
הוכחה עיקרית-דרכון+ויזה בתוקף+I-94 (הטופס שהחתימו לכם בכניסה לארה"ב)
הוכחה עיקרית-רישיון נהיגה ישראלי בתוקף (תקף כרישיון בינלאומי משום שכתוב גם באנגלית ויש תמונה מזהה).
דוגמה לשתי הוכחות כתושבים:
- חוזה דירה על שמכם.
- חשבונות ששימכם וכתובתכם מופיעים עליהם: חשמל/מים/ גז/טלפון/כבלים - אחד מרשימה זו.
פרוט ניתן למצוא באתר:
http://www.marylandmva.com/Resources/DL-197.pdf

שלב שלישי: לאחר שעברתם את שלב ההוכחות...
תעשו מבחן ראייה, הצגת תעודת מעבר מבחן אלכוהול וסמים, בדיקת הויזה וצילום.
בסיום שלב זה תקבלו אישור לגשת למבחן תאוריה.
שלב רביעי: מבחן התאוריה בנוי מ 20 שאלות אמריקאיות מתוכן יש לענות נכון על 17, המבחן עשוי להיות מעצבן כמעה מעצם היותו מכשיל בשאלות פרטניות אודות חוקי מרילנד בנוגע לאלכוהול וכו', על רוב השאלות ניתן לענות בעזרת הגיון בריא על הצד המחמיר. בהחלט מומלץ לעבור על הסיפרון ולהתייחס ברצינות לחוקים המקומיים.
שלב חמישי
: לאחר מעבר מוצלח של מבחן התאוריה, קובעים מועד לטסט מעשי - כן כן חזרנו לגיל -18 ...
אם ברי מזל הינכם (כמונו למשל..) תוכלו לסגור הכל באותו היום. את הטסט המעשי עושים במגרש החנייה הצמוד למשרדים.
עליכם להגיע ברכב בעל רישוי מרילנד במצב תקין (לפי מה שכתוב בחוקים הרכב לא חייב להיות בבעלותכם, אבל הייתי בודקת את זה בפועל), המבחן כולל שליטה ברכב, חניה, נסיעה לאחור וכו'. הקפידו לאותת בכל פניה ולהביט במראות (שוב לכו על הצד המחמיר).
ב ה צ ל ח ה !

יום ראשון, מאי 24, 2009

טיפים קטנים

עוד כמה דברים שכדאי לעשות לפני שיוצאים מהארץ.
קחו איתכם פינקס צ'קים של החשבון שלכם בארץ.
מומלץ להשאיר ייפוי כוח אצל עורך הדין שלכם, זה חוסך בעיות במידה ותידרשו לחתום על מסמך בארץ.
מילוניות - עוזרות מאוד לתלמידים וגם לכם.
מתנות קטנות עם אופי ישראלי, לא יחסר למי להעניקם.
אחת קטנה בעיניני מכולה-לפני שסוגרים אותה שימו מטאטאים מהסוג הטוב הזה של מברשות רוחמה, מגבים וסמרטוטים
את חלקם ניתן להשיג כאן אך במחירים גבוהים יותר ולא בכל מקום. משום מה האביזרים המקומיים אל אף השכלולים והגימיקים לא ממש עושים את העבודה..

יום רביעי, מאי 20, 2009

חוגים ועוד

תחום הבילוי והפנאי באזור מציע שפע של פעילויות עליכם רק לבחור.
וכרגיל הילדים תחילה - מגוון גדול של חוגים ופעילויות לשעות הפנאי.
בתי הספר - מציעים פעילויות אחרי הלימודים ויש בזה הרבה מהנוחות להורים ולילדים.
כשתגיעו לרישום בביה"ס תשאלו על חוברת :After School Activity .
מונטגומרי קאונטי/המחלקה לבילוי ופנאי Department of Recreation - מציעה להיכנס לאתר שלהם, מומלץ להרשם ולפתוח חשבון באמצעותו תוכלו להרשם לחוגים ולקייטנות ולחסוך זמן יקר. http://www.montgomerycountymd.gov/rectmpl.asp?url=/content/rec/index.asp
Cabin John Ice Rink - שייך למחוז מונטגומרי ומציע חוגי החלקה על הקרח והוקי קרח ברמות שונות כולל נבחרות מקצועיות, יש במקום קפטרייה קטנה עבור ההורים כדי שיוכלו להעביר את זמנם תוך צפיה בילדים המחליקים. http://www.mcparkandplanning.org/parks/enterprise/ice/cabin_john
MSI - שייך גם הוא למחוז מונטגומרי ובו מנוהלות קבוצות כדור-רגל בגילאים שונים לבנים ובנות, כדורגל בנות אגב -פופולרי כאן מאוד. http://msisoccצבע טקסטer.org/default_css.aspx
Summer Camps - מחוז מונגומרי מציע מגוון אדיר של קייטנות ופעילויות לקיץ,חורף ואביב, כדאי לעקוב וללמוד על תאריכי הרשמה לכל פעילות.
JCC - מרכז הקהילה היהודית הכולל מרכז ספורט, חוגים ואומנות לכל הגילאים ומהווה אכסניה לצופים אשר מקיימים כאן פעילות ענפה הכוללת פעילות ברוקוויל ומחוצה לה. פרטים באתר http://www.jccgw.org/
תנועת הצופים - http://www.zofim.org.il/troop_main.asp?troop_id=28847641
Stratmor - מרכז תרבות בו תוכלו לשמוע קונצרטים ומופעים שונים ומגוונים המאחסן גם בית ספר לריקוד ובי"ס למוסיקה.
בי"ס לריקוד - http://www.strathmore.org/residentpartners/citydanceensemble.asp
בי"ס למוסיקה http://www.strathmore.org/residentpartners/levineschoolmusic.asp
Glen Echo Park - מרכז לתרבות, אומנות, וחוגים לילדים ומבוגרים http://www.glenechopark.org/
Marva Tots&Teens - מקום נוסף למתעמלים הצעירים ,חוגי התעמלות לכל הגילאים החל מפעוטים ועד בני הנעורים.
http://www.marvatotsnteens.com/
הסיפריה
הציבורית: הינה מקום קסום המציע שפע אפשרויות לקרא, לראות ,לעיין וללמוד ! זהו מקום נפלא להעביר זו זמן איכות עם ילדכם או לבד. ישנם ספרים לילדים בכל הרמות והספרניות עוזרות ומייעצות כשצריך.
היכנסו לאתר המצ"ב כדי למצא את הסיפרייה הקרובה למקום מגורכם. לאחר מכן כדאי להגיע למקום ולהרשם.
זהו שירות מעולה שאינו עולה כסף, מומלץ לתת את כתובת הדוא"ל שלכם ולבקש קוד כניסה אונליין.
ברגע שנתתם כתובת דוא"ל תקבלו תזכורת כמה ימים לפני שעליכם להחזיר את הספר או הקלטת.
מלבד ספרים ניתן להשאיל קלטות DVD של סרטים לילדים ומבוגרים. המבחר גדול והסרטים מתעדכנים בקצב מרשים.
זמן ההשאלה של DVD הוא לשבוע. זמן השאלת ספרים הוא לחודש ימים. אם אתם זקוקים לתוספת זמן אפשר לנסות להאריך באתר,תלוי כמה מבוקש הספר שברשותכם. בנוסף ישנם מגזינים חדשים לעיון ומחשבים.
בכניסה תוכלו למצא חוברות מטעם המחוז ומרכזי החוגים והעשרה מהן אפשר לקבל מושג ופרטים על ההיצע הרב באזור.
http://www.montgomerycountymd.gov/Content/Libraries/Index.asp
אז אפשר להתחיל לקרוא ולהנות,לתכנן חוגים והסעות לחוגים וכמובן לפרגן גם לעצמכם העשרה או שתיים.
רק אל תגידו שאין לכם זמן ...אימרת חכמים אומרת: אם אתם רוצים שפרויקט יצליח - תנו אותו לאדם עסוק.

לפני שיוצאים מהארץ

מסמכים שכדאי לקחת איתכם
רישיון נהיגה בתוקף !
תעודות סיום ביה"ס של הילדים מתורגמות לאנגלית
תעודות מעבר מכיתה לכיתה מתורגמות לאנגלית
פינקסי חיסונים של הילדים מתורגמים לאנגלית
תעודת נישואין (מתורגמת ע"י נוטריון, ניתן לתרגם גם במרילנד)

תעודת נישואין -במידה והויזה שלכם מאפשרת הוצאת רישיון עבודה מקומי יש להוכיח נישואין לבן הזוג על שמו ניתנה הויזה.
תעודות ביה"ס ופינקס חיסונים ראו הרחבה בנושא רישום לבתי ספר.
ככלל בנושא מסמכים רצוי שתקחו איתכם כל מה שאתם עשויים להזדקק לו על מנת לטפל ברכוש שהשארתם בארץ.

יום שלישי, מאי 19, 2009

בחירת מקום המגורים

לפני שאתם מחליטים היכן לגור כדאי להתייחס לכמה דברים.
שייכות לבתי הספר הציבורים נקבעת על פי כתובת המגורים.
אין מקום לגמישות רבה בעיניין משום שמדובר במערכת הסעות מורכבת לכן קחו זאת בחשבון במידה ואתם מעונינים לבחור בית ספר מסוים עבור ילדכם. בתי ספר פרטיים מסיעים מהאזורים השונים בידקו לגופו של עיניין.
שיקול נוסף שתרצו להתייחס אליו יהיה הנגישות לתחבורה ציבורית כמו מטרו או אוטובוסים.
השכונה וקירבה למוסדות פנאי כמו ה- JCC.
ישנן כמה אפשרויות מגורים:
דירה- מרבית הדירות הן בנות חדר שינה אחד או שני חדרי שינה. דירות בנות שלושה חדרי שינה קשה מאוד למצא וארבעה חדרי שינה אני לא בטוחה שיש ואם כן הן מחירן יהיה יקר מאוד.
טאון האוס, דומה לקוטג' טורי בארץ, בדר"כ מבנה שלו צר וגבוה כשלוש קומות, היתרון הוא שחלקם נמצאים בשכונות המנוהלות כקהילה פרטית הדואגת גינון משותף, בריכת שחייה,מגרשי טניס עבור תושבי השכונה ואתם כדיירים בשכירות לא משלמים מיסים עבור התנאים המעולים מהם אתם נהנים. החיסרון העיקרי של טאון האוס לדעתי הוא שהבית פחות מואר מבית פרטי משום שישנם שכנים משני צדיו, אלה אם כן התמזל מזלכם ומצאתם טאון האוס פינתי, גורם נוסף אותו כדאי לקחת בחשבון הוא שהם לרוב תלולים יותר בתכנון הפנימי מבחינת מספר מדרגות לקומה.
בתים פרטיים מכמה סוגים: בית שיש בו קומת מגורים,קומה שנייה של חדרי השינה ובייסמנט מתחת לקומת המגורים, הבתים האלו מגיעים במגוון סגנונות מבחינת העיצוב שלהם. ישנם בתים הנקראים רמבלר אשר בנויים מקומת מגורים ובייסמנט, הם קטנים יותר מבית פרטי רגיל. בכל סוג של בית שתבחרו מומלץ לשים לב לנקודות הבאות:
חנייה מקורה - מזג האויר בוושינגטון מאוד קיצוני, החורף מאוד קר כולל שלגים וקרח המחייבים ניקוי האוטו וחימומו (טמפ' 10- מעלות). הקיץ מאוד חם ולח ובהתאם האוטו מתחמם מאוד (טמפ 36 מעלות). חניה מקורה תעזור לכם להתמודד עם בעיות אלה.
אופי החצר והגינה, במרבית המיקרים מוטלת על הדייר חובת אחזקת הגינה, קחו בחשבון תקציב לגנן אלה אם כן אתם חובבי גינון.
מכשירי החשמל, הבתים מושכרים עם מכשירי החשמל העיקריים - מכונת כביסה ומייבש, מטבח הכולל מקרר, תנור, מיקרו, כירת בישול ומדיח. כל הבתים מצויידים במערכת מיזוג מרכזית הכוללת חימום וקירור. היו ערניים למצבם וגילם של כל המכשירים הנ"ל.
מתווך/מתווכת, מומלץ ליצור קשר עוד מהארץ, שימו לב - אתם לא משלמים עבור התיווך, בעל הבית משלם למתווך לאחר שנסגרה העיסקה. מומלץ ללמוד מעט על האזור דרך "טיסה" ב Google Earth, להתייעץ עם אנשים שאתם סומכים עליהם ויש לכם מושג כללי מה אתם מחפשים. קחו בחשבון שרוב הבתים כאן שונים מהבתים בארץ משום שמרביתם עשויים מעץ והעיצוב הפנימי של הבית לרוב שונה מהסיגנון הישראלי/הים תיכוני המאופיין בחללים גדולים ופתוחים וחלונות בפרופילים דקים המפיצים שפע אור. כדאי להכיר מעט את המצאי הקיים כאן כאשר אתם מגדירים את הדרישות שלכם למתווך/מתווכת. נסו לחפש את האופטימלי עבורכם מתוך "נחמה" שמדובר בתקופה ולא לכל החיים...
חוזה שכירות, חשוב לרשום את שמות כל בני המשפחה העומדים לגור בבית כולל ילדים בפרט אם הם מתבגרים זה יואיל להם ברישום כאשר ירצו להוציא רישיון נהיגה מקומי. (אליו אתייחס בפרק נפרד) חוץ מזה זה לא מזיק...

ישראלים רבים המגיעים לכאן מעדיפים לגור באיזור בתי הספר:
TILDEN MIDDLE SCHOOL - חטיבת ביניים
WALTER JOHNSON HIGH SCHOOL -תיכון

אזור מומלץ נוסף הינו האזור הגובל עם Bethesda ובו בתי ספר אחרים ומעולים (מנסיוני האישי).
NORTH BETHESDA MIDDLE SCHOOL -חטיבת ביניים
גם אזור זה משתייך לבי"ס תיכון וולטר גונסון הנחשב לבי"ס מעולה.

ישנם אזורים נוספים אשר בהם גרים ישראלים המגיעים לאזור כמו Potomac ועוד אותם איני מכירה.
בעיקרון מידע מפורט על כל בתי הספר ניתן למצוא באתר: http://www.montgomeryschoolsmd.org/

עצות שימושיות -בריאות

פינקסי חיסונים
לפני היציאה מהארץ עליכם לתרגם לאנגלית את פינקסי החיסונים של הילדים. זה נחוץ בתהליך ההרשמה במשרד החינוך המקומי. את הפינקסים ניתן לתרגם במשרד הבריאות במחוז אליו אתם שייכים. קחו בחשבון שזהו תהליך שלוקח זמן לכל משרד על פי העומס הקיים אצלו. במידה וחסר לילדכם חיסון בידקו אפשרות לחסן בארץ. במשרד הבריאות של מחוז מונטגומרי מקפידים מאוד על קבלת תלמידים מחוסנים באופן מלא ולרוב לא יאפשרו לילדים שלא חוסנו כהלכה להתחיל את שנת הלימודים.
סיכומים רפואיים באנגלית
קיבעו פגישה עם רופא המשפחה ובקשו סיכום הארועים החשובים בתיק הרפואי באנגלית. בקשו מהרופא לציין נתונים לגבי מחלות ילדות, הם שואלים האם הילד חלה באדמת,אבעבועות רוח ואם כן - מתי. רוב התלמידים נדרשים לעבור בדיקה לזיהוי נוגדני שחפת - Tuberculosis ואשר התוצאה מתבררת תוך 48 שעות. *שימו לב - עד לקבלת התוצאה התלמיד לא יוכל להיכנס לביה"ס גם לא לצורך הרשמה .

סיכומים רפואיים עבורכם
בקשו מרופא המשפחה לכתוב סיכום כללי על מצבכם הבריאותי. לציין במידה והיו אירועים מיוחדים, ניתוחים ,אישפוזים,תוצאות של בדיקות שכדאי להתייחס אליהן ועוד... *מומלץ להביא סיכומים +צילומים רלוונטים מרופא השיניים. לגבי רופא שיניים רצוי אם יש לכם זמן ואפשרות לטפל בשיניים בארץ טרם צאתכם משום שהטיפולים כאן יקרים יותר. יחד עם זאת בידקו עם חברת הביטוח הבריאות שלכם באמריקה אם קיימת אצלם אפשרות לביטוח שיניים זה יכול להקל מעט את העומס על הכיס..
*מומלץ להביא סיכום כזה גם מרופא הנשים. או כל רופא אצלו היו ביקורים משמעותיים שתזדקקו לפרטים שלהם כאן.
במרבית המרפאות המקומיות בביקור הראשון תקבלו טפסים למילוי חלקם נראים כמו חוזה התקשרות לכל דבר ובחלקם השני מבקשים למלא פרטים רבים לגבי ההסטוריה הרפואית שלכם. לכן מומלץ להגיע למרפאה בפעם הראשונה דווקא כשאינכם חולים לצורך הרשמה שכוללת גם בחירת בית החולים המועדף עליכם במידה תזדקקו לאישפוז.
גם אם הינכם בריאים וטובי לב סביר שתקבלו המלצה מרופא המשפחה לערוך בדיקות כלליות מקיפות פעם בשנה.

אחת קטנה באותו עיניין,בעודי ממתינה עם הבן שלי בחדר ההמתנה המרווח בקליניקה של רופאת המשפחה שלנו ברוקוויל, הוא ניזכר בפרק של סיינפלד בו מתאר ג'רי בדרכו המיוחדת את דעתו על מערכת הבריאות המקומית: בהתחלה מכניסים אותך לחדר המתנה גדול ונותנים לך המון טפסים למלא. אחר כך קוראים בשם שלך ומכניסים אותך לחדר בינוני בו מודדים לך לחץ דם,משקל וחום.לאחר מכן תוחזר שוב לחדר הגדול ואז כשיקראו בשמך תיכנס לחדר הקטן-שם תבקש ממך האחות בנימוס להתפשט ותעניק לך חלוק וסדין. וכך ערום, רועד מקור ומכוסה בחלוק וסדין העשויים נייר,תאלץ להמתין דקות ארוכות עד שיכנס הרופא לחדר הקטן, ובשלב הזה כבר ברור לך מי הוא השולט בעינינים...
סיפור נחמד ויש בו מן האמת ....אבל ראוי לציין שיש כאן מערכת רפואית מתקדמת,יעילה ויקרה.
* בידקו היטב כשאתם בוחרים חברת ביטוח בריאות מה מכסים ומה לא כי משלמים כאן הרבה כסף על שירותי בריאות.
והעיקר שימרו על כושר ואושר.
*על שבילי הליכה ואופניים בפרק נפרד.

הרשמה לבתי ספר

עם סיום שנת הלימודים בארץ וקבלת תעודות עליכם לתרגם לאנגלית את תעודות הסיום של ילדכם.
יש לתרגם בנפרד את תעודת הסיום ואת תעודת המעבר מכיתה לכיתה.
חשוב לכתוב את שמות הילדים כפי שמופיעים בדרכון.
רישום ילדיכם לבית הספר מתחיל במשרד החינוך המחוזי של Montgomery County אליו משתייכות בין השאר הערים: Rockville, Bethesda, Chevy Chase, Potomac, Silver spring .
יש לתאם פגישה במשרד החינוך המחוזי:
Montgomery County Public schools
4910 Macon Road
Rockville, MD
Tel: 301-230-0686
עליכם להגיע למשרד מצויידים בסבלנות...ובמסמכים הבאים:
דרכון+ויזה בתוקף (כולל טופס I-94 שהחתימו לכם בכניסה לארה"ב)
חוזה דירה
תעודות סיום ביה"ס מתורגמות לאנגלית
פינקס חיסונים מתורגם לאנגלית
שלב ראשון מבצעים הרשמה של התלמיד למערכת החינוך המחוזית.
לאחר שבודקים דרכונים, ויזות וחוזה דירה על מנת לוודא שאתם תושבי המחוז.
בודקים את תעודת המעבר כדי לקבוע לאיזו כיתה עולה התלמיד.
לאחר מכן יאמרו לכם לאיזה ביה"ס אתם שייכים על פי כתובת המגורים.
שלב שני - התלמיד עובר מבחן קצר באנגלית על מנת לאבחן את רמת האנגלית שלו ולקבוע באיזה רמה ישתלב בתכנית ESOL - English for Speakers of Other Languages
תוכנית זו נועדה לשלב תלמידים הבאים ממדינות אחרות במערכת הלימודים המקומית.
ישנן כמה רמות של Esol מרמה אחת עד שלוש בחטיבת הבניים (ו' עד ח') ועד רמה חמש בתיכון, לאחריהם משתלב התלמיד באופן מלא בכל תוכנית הלימודים. תוכנית זו מאוד תומכת עם מורים המנוסים בקליטת תלמידים ממדינות שונות.
שלב שלישי - רושמים את התלמיד במערכת הבריאות המחוזית.
בודקים פנקסי חיסונים ושואלים לגבי מחלות ילדות -
שימו לב בתכנון הלו"ז שמחלקת הבריאות סגורה כל יום להפסקת צהריים בין - 12:30-13:30 .
לאחר מכן ישלח התלמיד לעשות בדיקת נוגדני שחפת - Tuberculosis (לא כואב ומקבלים תשובות למחרת).
שלב רביעי - שיחה עם התלמיד וההורים על כללי ההתנהגות בבית הספר והזדמנות לשאול שאלות .
שלב חמישי - רושמים לכם את מספר הטלפון של מזכירות ביה"ס אליו אתם שייכים על מנת לקבוע פגישה איתם.
לא תוכלו לקבוע פגישה בביה"ס לפני שקיבלתם את תוצאת נוגדני השחפת. (בביה"ס מבקשים לראות את האישור).

כל הפרטים מצויים באתר של מונטגומרי
Mongomery county public schools /how to enroll /international students admission office
במקרה שלנו השיחה לגבי כללי ביה"ס הייתה קצת מוזרה משום שהבחורה בקושי דיברה אנגלית...כן ...
אבל כדאי להתייחס ברצינות לכללי ההתנהגות שכן הם ברורים ולא גמישים בכל הנוגע למשמעת לבוש והתנהגות בכלל.

בהצלחה בלימודים...

הנתונים שכתבתי כאן מיועדים לנירשמים לבתי הספר הציבוריים - Public Schools, יתכן ולביה"ס הפרטיים התהליך מעט שונה.

יום ראשון, מאי 17, 2009

בראשית פעם שנייה

שלום וברוכים הבאים,
כאמור בפתיחונית אם אתם בדרך ל- Maryland - 'ארץ השימחה' כפי שמכנים אותה אצלנו במשפחה, קרוב לוודאי תמצאו עצמכם גרים באחת הערים-Potomac ,Rockville , Bethesda , Chevy Chase.

בסיבוב הראשון היינו דיפלומטים ועבדנו בשגרירות ישראל בוושינגטון והסיבוב הזה כאזרחים מן השורה בשליחות מטעם העבודה, ישנם הבדלים מסוימים בתהליך ההתארגנות בין השניים אם כי מבחינת המשפחה רב הדומה על השונה,יש למצא בית ולרשום ילדים לבתי הספר והחוגים, בשני המקרים צריך זמן להסתגל למקום החדש.
המעבר מהארץ לחו"ל מחייב לקיחת החלטות רבות בזמן קצר תוך התמודדות עם הרבה מטלות וגם לאחר שהשלמתם אותן והגעתם ליעדכם, צפוי תהליך הסתגלות שלוקח זמן וכרוך בהבנת המערכות השונות הפועלות באמריקה ,מערכת החינוך,הבריאות, משרד הרישוי,איפה קונים ומה ועוד...וכמובן ההסתגלות של הילדים לשפה לביה"ס לשכונה,לחברים חדשים...
יחד עם השמחה שמלווה בדר"כ עם קבלת מינויי חו"ל מדובר גם בתהליך ריגשי עדין ומורכב משום שכולנו משאירים בארץ עולם ומלואו של משפחה ,הורים, אחים ולעיתים כמו במשפחתי גם ילדים בוגרים, חיילים או סטודנטים וחברים טובים שאספנו במהלך החיים. עם זאת זו הזדמנות נפלאה 'לתרגל קצת את המוח' שנדרש לקליטת נתונים רבים בזמן קצר יחסית דבר שלא קורה כשעוברים דירה בארץ שהכל מוכר וידוע סוג של שכונה במובן החיובי של המילה.
.
ידוע לכל שדוברי עברית רבים מצויים כאן ב - Montgomery County עם זאת רב החדש והשונה על המוכר והידוע לנו בארץ וכאן המקום לציין שהבלוג אינו בחזקת ראה וקדש על המעבר לוושינגטון וממנה.כל המידע המוצג כאן נאסף מאהבה לאנשים, תוך ניסיון שצברתי בשני המעברים ורצון לעזור בידע שעשוי לחסוך לכם זמן יקר ולהקל על ההסתגלות במקום החדש. מטרת הבלוג לשמש בסיס נתונים אשר ממנו תוכלו לצאת למסע כל אחד על פי המאפיינים המייחדים את משפחתו וצרכיו.
לפני שיוצאים לשליחות מקובל להתייעץ עם האנשים אותם עתידים להחליף בתפקיד שסוגרים כאן תקופה של מספר שנים ובשלב הזה, כשתדברו איתם יהיו עסוקים במטלות החזרה לארץ שהן רבות ומתישות לא פחות ממה שעובר עליכם כעת ועל פי רוב לא יזכרו פרטים מדויקים הקשורים לטפסי הרשמה ומסמכים חיוניים שנדרשו למלא כשהיגיעו לכאן זה טבעי ששוכחים. אצלנו הזיכרון עדיין יחסית טרי. יחד עם זאת הדברים האמורים כאן נאספו ונכתבו בתום לב,פרי ניסיוני והבנה שדברים שרואים מכאן לא רואים משם...וכמובן שהייתי מאוד שמחה מאוד אילו היה בלוג כזה עומד לרשותי לקראת המעבר לכאן. אנא במתותא מכם - התייחסו לדברים כפי שהם ואמצו רק את מה שנכון לכם.

ולפני שניפרדים מההקדמה ועוברים לחלק המעשי, שני סיפורים קטנים על ילדים ומעברים.לפני המעבר הראשון שלנו למרילנד בשנת -1995 היה בני הבכור בן 7 ובני הצעיר בן 4 וחצי. גרנו בישוב קטן אי שם בערבות הנגב וחלום חייו של בני הצעיר בן 4 היה שנקנה לו רולר בליידס. כשהסתבר לנו שאנו עתידים לצאת בקייץ לשליחות, הבטחנו לו שנקנה לו רולר בליידס בארצות הברית . בסדר, הסכים הפעוט ולזכותו יאמר שגם הפסיק לנדנד בעינין. וכך מיד אחרי הנחיתה בניו יורק בערך בחמש לפנות בוקר בעודנו ממתינים בתור הארוך בעיניים אדומות, על מנת להחתים את הדרכונים, שאל אותי הפעוט, אימא איפה אנחנו עכשיו? בניו יורק עניתי, זה בארצות הברית? שאל בפנים רציניות, כן. השבתי בהתרגשות. אז אני רוצה שתיקני לי רולרבליידס עכשיו !

בני הבכור למד בביה"ס היהודי ברוקוויל שם פגש ילד ישראלי בן גילו שניהם היו רשומים לאותה הכיתה. בעודם מתרוצצים הלוך חזור במסדרון לפני השיעור הראשון, שאל הילד את בני, תגיד מה אבא שלך עושה כאן? אבא שלי דיקלומט, הוא מופחה בזה! לפתע נשמעה שריקה מחרישת אוזניים ואישה לבושה באפודה כתומה בשנות השבעים לחייה ביקשה מהם בנימוס: Please walk, Don't run מאותו יום הם לא רצו יותר במסדרון רק בחוג כדורגל והיו חברים טובים.
*ובהתאמה - דיפלומט,מומחה.

לעוברים ולשבים איחולי בהצלחה.